tiistai 8. maaliskuuta 2011

Aurinko, aurinko lettuja paistaa..

Templeman Library eilen iltapäivällä. Tänään oli jopa ihmisiä nurmella piknikillä!

... ja mun pitäisi kirjoittaa esseetä :( Loppuviikoksikin on kyllä luvattu hyvää säätä, joten ehkä siitä auringonpaisteesta ehtii vielä nauttia. Ja ehkäpä kirjoittamisen sijasta menen minäkin paistamaan niitä lettuja, sillä tänään on Pancake Day! Pancake day on vähän niinkuin Laskiaistiistain vastine: tänään tehdään lettuja, jotta saadaan käytettyä munat ja muut tarpeet ennen paastoa. Nam.

Sain runoanalyysiesseen palautteen tänään, 67% eli vahvahko 2:1. Analyysi oli melko onnistunut sekä omasta että esseeni arvostelleen luennoitsijammekin mielestä: hän kehui runovalintaani, E. Söderbergin The Pale Lake of Fall, mielenkiintoiseksi, ja oli hyvin kiinnostunut siitä, osaanko ruotsia ja luinko runon myös alkuperäiskielellä - kyllä, kehnosti ja kyllä, luin. Esseetä kirjoittaessa mietin, mahtuisiko alkuperäiskielisen ja käännöksen vertailu tehtävänannon puitteisiin, mutta en uskaltanut ottaa riskiä ja lähteä vertailemaan niitä, varsinkin kun esseen maksimipituus oli vain 1000 sanaa. Olisi ehkä kuitenkin kannattanut, sillä palautteessa luki myös, että siitä olisi saanut "kiehtovan kriittisen vertailun". Muuten kommentit kohdistuivat lähinnä esseen rakenteeseen, ja kuinka sitä voisi parantaa.

Ensi vuoden kurssivalinnat pitäisi tehdä piakkoin. Ainoa core module, joka kaikkien tulee valita, on vuoden mittainen English Landuage in the Media. Sen lisäksi pitäisi valita vielä 60 opintopisteen edestä kursseja allaolevasta taulukosta,  ja 30 opintopisteen edestä vielä jotain.


En kyllä muuten ihan ymmärrä, että miksi toisen vuoden opiskelijoille on noin paljon H-tason kursseja tarjolla, vaikka meidän ilmeisesti pitäisi pääasiassa I-tasoisia valita. Tosin kysyin tänään asiasta yhdeltä tuutorilta, ja kuulemma voi ihan hyvin valita myös H-tason kursseja, jos ne on sellaisia, mitä haluaa tehdä.

Syksylle valitsen varmaankin First Language Acquisition, joka keskittyy lapsen kielelliseen kehitykseen syntymästä noin nelivuotiaaksi. Keväällä järjestettävä syntaksiin eli lauseoppiin keskittyvä kurssi ei itsessään kiinnosta yhtään, mutta se on edellytys kolmannen vuoden Case Studies in Language Aquisition -kurssille, jossa mm. tutkitaan kielen kehityshäiriöitä ja kehityksen viivästystä, mikä vaikuttaa hyvinkin kiinnostavalta.

Lisäksi valitsen varmaankin joko Learning and Teaching Languages tai An Introduction to English Language Teaching, vaikken varsinaisesti opettajaksi haluakaan. Todennäköisesti kallistun ensimmäisen vaihtoehdon puoleen, sillä se vaikuttaa kuvauksen perusteella kurssilta, jossa ollaan yleisesti kiinnostuneita oppimisesta ja opettamisesta, kun taas tuo introduction-kurssi on ilmeisesti suunnattu ihmisille, jotka ihan oikeasti haluavat opettajiksi, ja pitää sisällään opettamistakin.

Loput opintopisteet menevät varmaankin Language Variation and Change -moduuliin, joka nimensä mukaisesti keskittyy kielen muutoksiin. Tämä on ilmeisesti aikalailla sosiolingvistiikkapohjainen kurssi. Toinen vaihtoehto on Language Processing, mutta en ihan tajua mistä siinä on kyse. Psykolingvistiikkaa kai, ja ihan hauskalta tämä kuulostaa: "students will evaluate the efficacy of these theories on the basis of experimental investigations which they themselves will construct and conduct, for example word association experiments, lexicon decision tasks and parsing phenomena."

Onneksi ihan vielä ei tarvitse päättää, ja muutoksiakin ehtii tehdä vielä tuhanteen kertaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti